2015-05-02 Lördag ca 06:05-09:10

Ritade först upp en mall som jag kan använda under ventilspels-justeringarna.
Sedan ur med tändstiften så att den går att dra runt för hand.
Precis när jag började dra runt motorn för hand, så klonkade det till med samma dova ljud som vid tomgång…
Fortsatte dra runt lite, och då var det tyst.
Vände håll, och klonket hördes igen en gång, och sedan tyst.
Luktar det som jag sett på olika internet-forum, när andra haft klonkande ljud på tomgång, och hade upptäckt glapp mellan en kolv och en vevstake…
Så, urtagning och demontering av motorn, alltså…
Men jag kollar ventilspelet för cylinder nr 6 ändå, när jag ännu har allt framme.
Ventilspelet var bra, så det var inte det som var orsaken till det hoppande låga komp-provet.
Ligger rätt nära till hands att tro att det har något med kolv o vevstake för cylinder nr 6 alltså. 🙂
(Hoppas inte glappet är vid vevaxeln, utan att det är mellan kolv o vevstake..)
Nå, det får man se framöver när man plockat ur motorn och öppnat den i motorstativet.
Det krävs dock garageutrymme att ta av huven och plocka ur motorn, så det får tyvärr vänta ett tag tills jag har lyckats ordna mer plats i garaget…
Synd, hade hoppats på att kanske kunna besikta innan sommaren var slut.
Nu ser det lite mörkare ut, men man vet ju aldrig. 🙂
Plockade ihop motorn lite smått igen så inget skit kommer in under tiden.
Fortsätter mina helg-morgonjobb med att göra plats i garaget.
“To be continued” som de säger.IMG_1134IMG_1136

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *